Финна моторика - игри и упражнения


Финна моторика - пътят към развитието на детските умения

Като логопед с опит в работата с деца, често обяснявам на родителите колко съществена е връзката между развитието на финната моторика и говорните умения при децата. Финната моторика включва способността за извършване на прецизни движения с пръстите и дланите, която се развива постепенно от раждането и продължава през цялото детство. Тази способност е основополагаща за множество ежедневни дейности и умения, които децата ще развиват в бъдеще.

От 6 до 12 месеца: Първи стъпки в развитието

В периода от 6 до 12 месеца бебето започва да открива своите ръце и да експериментира с тях. Това е вълнуващ етап, в който малките пръстчета се протягат към всичко наоколо. През този период е подходящо да предлагаме на малкото съкровище меки играчки с различни текстури, големи дрънкалки и безопасни предмети, които може да хваща и премества от ръка в ръка.

Особено полезни са игрите с потупване по масичка, пляскане с ръце и помахване "чао". Логопедите препоръчват тези дейности, тъй като те поставят основите на бъдещото говорно развитие. В този период можете да въведете и игри като "кука-рява", където детето учи да открива скрити предмети, развивайки едновременно финната моторика и пространственото мислене.

От 12 до 18 месеца: Нови предизвикателства

Когато детето навърши една годинка и навлезе във възрастта до 18 месеца, то вече може да борави с по-малки предмети. През този период е подходящо да въведем игри като слагане на големи дървени зарчета в кутия, подреждане на меки кубчета едно върху друго и игри с топка. Важно е да насърчаваме детето да използва показалеца си за посочване на предмети и картинки в книжки, тъй като това умение е пряко свързано с развитието на речника.

В този етап можете да включите и дейности като:

  • Игри с големи мъниста за нанизване на дебел конец (под постоянно наблюдение)
  • Поставяне на големи форми в съответните отвори
  • Разглеждане на книжки с дебели страници
  • Игри с кофички за пясък и лопатки
  • Барабанене по повърхности с различна твърдост

От 18 месеца до 2 години: Усъвършенстване на уменията

От 18 месеца до 2 години детето усъвършенства уменията си за манипулация с предмети. През този период можем да въведем занимания с пластелин, широки пастели за рисуване и по-сложни игри за нанизване. Логопедите съветват родителите да включват в ежедневието дейности като разлистване на картонени книжки, игри с копчета за натискане и прости пъзели с дръжки.

Подходящи занимания за този период са:

  • Моделиране на прости форми от пластелин
  • Рисуване с пръсти върху различни повърхности
  • Игри със самозалепващи се елементи
  • Подреждане на кубчета по цвят
  • Игри с вода и пяна, включващи стискане на гъби
  • Сортиране на големи копчета по цвят

От 2 до 3 години: Сложни движения и координация

Във възрастта между 2 и 3 години детето е готово за по-сложни предизвикателства. Подходящи са игрите със строители тип "лего" с големи елементи, рисуване с различни материали, като моливи, пастели и четки, както и дейности като събиране на дребни предмети с щипка. През този период можем да включим и прости задачи от ежедневието като разгъване на дрехи, подреждане на играчки по цвят или форма и игри с пластелин, включващи разточване на топчета и валячета.

Препоръчителни дейности включват:

  • Рязане с безопасни ножици под наблюдение
  • Лепене на различни материали върху хартия
  • Оцветяване в очертанията на прости фигури
  • Нанизване на макарони на връв
  • Игри с магнити
  • Прехвърляне на дребни предмети от един съд в друг
  • Закопчаване и разкопчаване на големи копчета

Връзката между финна моторика и реч

Развитието на финната моторика върви ръка за ръка с говорното развитие, тъй като двете умения споделят общи мозъчни зони. Като логопед наблюдавам, че децата с добре развита финна моторика по-лесно усвояват правилното произношение на звуковете и имат по-богат речник. Това се дължи на факта, че координацията на фините движения на пръстите подпомага развитието на прецизните движения на говорните органи.

Важни насоки за родителите

За оптимално развитие е важно дейностите да са съобразени с възрастта и възможностите на детето, да се извършват в спокойна и приятна атмосфера и да не се превръщат в досадно задължение. Логопедите препоръчват тези занимания да се провеждат редовно, но за кратко време, като се следват интересите на детето и се редуват различни дейности.

Родителите трябва да имат предвид, че всяко дете се развива със свой собствен темп. При съмнения за забавяне в развитието на финната моторика е добре да се потърси консултация с логопед, който може да даде конкретни насоки според индивидуалните нужди на детето.

Безопасността при всички тези дейности е от първостепенно значение – всички материали трябва да са подходящи за възрастта, нетоксични и да се използват под родителско наблюдение. Не по-малко важно е да се създаде приятна атмосфера, в която детето да изследва и учи чрез игра, без напрежение и принуда.

 






Логопед Варна Kami.bg