Финна моторика - игри и упражненияФинна моторика - пътят към развитието на детските умения Като логопед с опит в работата с деца, често обяснявам на родителите колко съществена е връзката между развитието на финната моторика и говорните умения при децата. Финната моторика включва способността за извършване на прецизни движения с пръстите и дланите, която се развива постепенно от раждането и продължава през цялото детство. Тази способност е основополагаща за множество ежедневни дейности и умения, които децата ще развиват в бъдеще. От 6 до 12 месеца: Първи стъпки в развитието В периода от 6 до 12 месеца бебето започва да открива своите ръце и да експериментира с тях. Това е вълнуващ етап, в който малките пръстчета се протягат към всичко наоколо. През този период е подходящо да предлагаме на малкото съкровище меки играчки с различни текстури, големи дрънкалки и безопасни предмети, които може да хваща и премества от ръка в ръка. Особено полезни са игрите с потупване по масичка, пляскане с ръце и помахване "чао". Логопедите препоръчват тези дейности, тъй като те поставят основите на бъдещото говорно развитие. В този период можете да въведете и игри като "кука-рява", където детето учи да открива скрити предмети, развивайки едновременно финната моторика и пространственото мислене. От 12 до 18 месеца: Нови предизвикателства Когато детето навърши една годинка и навлезе във възрастта до 18 месеца, то вече може да борави с по-малки предмети. През този период е подходящо да въведем игри като слагане на големи дървени зарчета в кутия, подреждане на меки кубчета едно върху друго и игри с топка. Важно е да насърчаваме детето да използва показалеца си за посочване на предмети и картинки в книжки, тъй като това умение е пряко свързано с развитието на речника. В този етап можете да включите и дейности като:
От 18 месеца до 2 години: Усъвършенстване на уменията От 18 месеца до 2 години детето усъвършенства уменията си за манипулация с предмети. През този период можем да въведем занимания с пластелин, широки пастели за рисуване и по-сложни игри за нанизване. Логопедите съветват родителите да включват в ежедневието дейности като разлистване на картонени книжки, игри с копчета за натискане и прости пъзели с дръжки. Подходящи занимания за този период са:
От 2 до 3 години: Сложни движения и координация Във възрастта между 2 и 3 години детето е готово за по-сложни предизвикателства. Подходящи са игрите със строители тип "лего" с големи елементи, рисуване с различни материали, като моливи, пастели и четки, както и дейности като събиране на дребни предмети с щипка. През този период можем да включим и прости задачи от ежедневието като разгъване на дрехи, подреждане на играчки по цвят или форма и игри с пластелин, включващи разточване на топчета и валячета. Препоръчителни дейности включват:
Връзката между финна моторика и реч Развитието на финната моторика върви ръка за ръка с говорното развитие, тъй като двете умения споделят общи мозъчни зони. Като логопед наблюдавам, че децата с добре развита финна моторика по-лесно усвояват правилното произношение на звуковете и имат по-богат речник. Това се дължи на факта, че координацията на фините движения на пръстите подпомага развитието на прецизните движения на говорните органи. Важни насоки за родителите За оптимално развитие е важно дейностите да са съобразени с възрастта и възможностите на детето, да се извършват в спокойна и приятна атмосфера и да не се превръщат в досадно задължение. Логопедите препоръчват тези занимания да се провеждат редовно, но за кратко време, като се следват интересите на детето и се редуват различни дейности. Родителите трябва да имат предвид, че всяко дете се развива със свой собствен темп. При съмнения за забавяне в развитието на финната моторика е добре да се потърси консултация с логопед, който може да даде конкретни насоки според индивидуалните нужди на детето. Безопасността при всички тези дейности е от първостепенно значение – всички материали трябва да са подходящи за възрастта, нетоксични и да се използват под родителско наблюдение. Не по-малко важно е да се създаде приятна атмосфера, в която детето да изследва и учи чрез игра, без напрежение и принуда. Важно е да знаете
Полезна информация |