Кога е нормално да проговори детето?
Първи думи: Обикновено между 10 и 14 месеца.
Комбиниране на две думи: Около 18-24 месеца.
Прости изречения: От 2 до 3 години.
По-сложна реч: От 3 до 5 години.
Хиперактивност
Хиперактивността е част от разстройството с дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD). Тя се характеризира с прекомерна двигателна активност, импулсивност и трудности в концентрацията. Важно е да се отбележи, че не всяко енергично дете е хиперактивно – диагнозата изисква определени симптоми да са постоянни и да влияят значително на ежедневието на детето.
Признаци на хиперактивност:
- Постоянно движение – детето сякаш е "задвижвано от мотор"
- Трудности при изпълнение на задачи, изискващи седене на едно място
- Прекомерно говорене
- Трудности при изчакване на реда си
- Прекъсване на други хора в разговор или игра
- Импулсивни действия без обмисляне на последствията
Прочете още за хиперактивността при децата
Дизартрия при деца
Какво е дизартрия?
Дизартрията е моторно речево нарушение, причинено от неврологични увреждания, които засягат мускулите, участващи в производството на реч. Това води до проблеми с артикулацията, фонацията, резонанса и/или дишането по време на говор.
Причини за дизартрия при деца:
- Церебрална парализа
- Травматично мозъчно увреждане
- Мускулна дистрофия
- Тумори на мозъка
- Инфекции на централната нервна система
- Генетични заболявания
Прочетете повече за дизартрия при деца
Ринолалия при деца
Ринолалията е нарушение на речта, свързано с промени в резонанса на гласа поради нарушена функция на мекото небце или структурни аномалии в носоглътката. Това води до прекомерна назалност в речта или, в някои случаи, до недостатъчна назалност.
Видове ринолалия:
- Отворена ринолалия: Характеризира се с прекомерна назалност в речта.
- Затворена ринолалия: Проявява се като недостатъчна назалност.
- Смесена ринолалия: Комбинация от отворена и затворена ринолалия.
Гласови Нарушения
Гласовите нарушения се отнасят до проблеми с производството на глас, които засягат качеството, височината или силата на гласа.
При децата тези нарушения могат да бъдат вродени или придобити и могат да имат различни причини.
Видове гласови нарушения при децата
- Дисфония Дисфонията е общ термин, който описва нарушение на гласовата функция. При децата това може да се прояви като дрезгав, груб или прекалено тих глас.
- Афония Афонията е пълна загуба на глас, която може да бъде временна или постоянна.
- Мутационна дисфония Това нарушение се среща при юноши по време на пубертета, когато гласът се променя.
- Функционална дисфония Това е нарушение на гласа без видими органични промени в ларинкса.
- Органична дисфония Причинена е от структурни или неврологични проблеми в гласовия апарат.
Прочетете повече за гласовите нарушения при деца
Аутизъм
Аутизмът, или разстройството от аутистичния спектър (РАС), е сложно невроразвитийно състояние, което засяга комуникацията, социалното взаимодействие и поведението на индивида.
Симптомите и тяхната тежест могат да варират значително при различните индивиди.
Комуникативни трудности:
- Закъснение в развитието на речта или липса на реч
- Ехолалия (повтаряне на чути думи или фрази)
- Трудности в разбирането на невербална комуникация
- Буквално интерпретиране на езика
Нарушения в писмената форма на комуникация
Нарушенията в писмената форма на комуникация включват разнообразни затруднения, които децата могат да изпитват при писане. Тези нарушения могат да бъдат:
Дисграфия: Трудности в писането, свързани с моториката, като например неправилно изписване на букви, объркване на символи и неправилна пространствена организация на текста.
Орфографски грешки: Чести грешки при изписване на думи, дори след като детето вече е научило правилата за правопис.
Дислексия: Специфично нарушение в способността за четене и писане, което не е свързано с интелектуалните способности на детето.
Специфични нарушения на способностите за учене
Езикови нарушения (алалия)
Нарушения на темпа и ритъма на речта (заекване)
Нарушения на артикулацията (дислалия)
Кога и какви резултати могат да се очакват от обучението?
Как родителите могат да подпомогнат терапията?
Какво трябва да може детето на една годинка?
Нарушения на слуха и говора