Детските тантруми


Периодът между втората и четвъртата година от живота на детето често се характеризира с интензивни емоционални изблици, известни като тантруми, и поведенчески промени, които специалистите наричат "малък пубертет". Това е време на значителни промени в детското развитие, което може да бъде предизвикателно както за децата, така и за техните родители.

През този период децата преминават през важен етап от емоционалното и социалното си съзряване. Те започват да осъзнават себе си като отделни личности и да изследват границите на своята независимост. Същевременно все още нямат достатъчно развити умения за справяне с големия спектър от емоции, които изпитват. Това често води до емоционални изблици, известни като тантруми.

Тантрумите могат да се проявяват по различни начини – от плач и викове до тръшкане на земята или удряне. Важно е да разберем, че това не е проява на лошо възпитание или манипулация от страна на детето, а по-скоро признак, че то се бори с твърде силни емоции, които все още не може да изрази по друг начин. Например, когато двегодишно дете получи тантрум в магазина, защото иска определена играчка, то всъщност преживява истинско разочарование и фрустрация, които не може да управлява.

Логопедите и специалистите по ранно детско развитие отбелязват, че през този период децата често изпитват затруднения в комуникацията. Те може да имат богат пасивен речник (думи, които разбират), но все още ограничен активен речник (думи, които използват). Това несъответствие между желанието им да изразят нещо и способността да го направят може да засили честотата на тантрумите.

В ежедневната практика наблюдаваме как децата в този период често променят поведението си рязко – от силна привързаност към родителя до категорично отхвърляне на помощта му. Това е нормална част от процеса на изграждане на независимост. Детето може да настоява "Аз сам" при обличане, хранене или други дейности, но същевременно да се разстрои силно, когато не успее да се справи.

За да подкрепим детето през този период, е важно да създадем предвидима среда с ясен дневен режим. Това помага на децата да се чувстват по-сигурни и намалява вероятността от тантруми. Когато детето все пак получи емоционален изблик, най-ефективният подход е да останем спокойни и да покажем разбиране към чувствата му, без да отстъпваме от разумните граници, които сме поставили.

Един полезен подход е да помогнем на детето да назове емоциите си. Когато то е спокойно, можем да четем книжки за чувствата или да играем игри, които развиват емоционалната интелигентност. А когато логопед работи с деца в тази възраст, често включва в терапията и елементи за развитие на емоционалния речник.

Родителите често се притесняват дали честите тантруми не са признак за проблем в развитието. В повечето случаи това е напълно нормална фаза, която ще отмине с времето. Важното е да останем последователни в подхода си и да показваме на детето, че разбираме и приемаме чувствата му, дори когато не можем да приемем определено поведение.

"Малкият пубертет" е и период на засилена потребност от автономност. Можем да подкрепим това, като даваме на детето възможност за избор в безопасни рамки. Например, вместо да му позволим да избира дали да си облече яке в студено време, можем да му предложим да избере между две якета.

Периодът на тантрумите и "малкият пубертет" е важен етап от развитието на детето, през който то учи да разбира себе си и света около себе си. С търпение, разбиране и последователен подход можем да помогнем на децата да преминат през този период, изграждайки здрава основа за бъдещото им емоционално развитие.

Прочетена: 582 пъти